9 КЛАС
Т. Г. Шевченко «У нашім
раї на землі…»
(1849)
Ідейно-художній
аналіз твору
Історія написання |
Написаний вірш у період перебування поета в засланні |
Т. Г. Шевченко (09.03.1814 – 10.03.1861)
|
Літературний рід |
Лірика |
|
Вид лірики |
Громадянська лірика |
|
Жанр |
Ліричний вірш |
|
Основний мотив
(тема) |
Зображення трагічної жіночої долі в умовах кріпосного суспільства |
|
Ідея |
Засудження умов тогочасного експлуататорського суспільства, в якому жінка
була незахищеною; піднесення ролі материнства як найвищої святості |
|
Основна думка |
1)
І перед нею
помолюся, Мов перед образом святим Тієї Матері святої, Що в мир наш Бога принесла… 2)
Слово «мамо».
Великеє, Найкращеє слово! |
|
Два плани
трактування жіночої долі |
І – доля матері-кріпачки,
яку чекає сумна й тяжка доля: …І ти осталася,
небого. І не осталося
нікого З тобою дома.
Наготи Старої нічим
одягти І витопить зимою
хату. А ти не здужаєш і
встати, Щоб хоч огонь той
розвести… ІІ – доля
матері-покритки, яка терпить зневагу від власних дітей: …А тебе покине Калікою на
розпутті, Щоб собак
дражнила, Та ще й вилає. За
те, бач, Що на світ
родила. І за те ще, що
так тяжко Дитину любила. І любитимеш,
небого, Поки не загинеш Межи псами на
морозі Де-небудь під
тином. Постскриптум: обидві долі трагічні. Співвіднесеність
з образом України, покріпаченої, пригнобленої. |
|
Тональність вірша |
Змінюється від
урочистої й теплої на початку (у нашім раї на землі нічого кращого немає,
як тая мати молодая з своїм дитяточком малим…) – до сумної в середині (потроху
діти виростають,і виросли, і розійшлись на заробітки, в москалі. І ти
осталася, небого…) й трагічної в
кінці (Бо не дійде до зросту
дитина, піде собі сліпця водить, а тебе покине калікою на розпутті…). |
|
Образ-символ |
Божа Матір – символ святості, любові, добра, правди, всепрощення |
|
Материнство в
поезії |
Трагічне в умовах
експлуататорського суспільства (як
матері-кріпачки, так і матері-покритки). «Такого полум’яного материнства… і такої жіночої муки не знайти, мабуть,
у жодного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті, Шевченко найвищу й
найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері» (М. Рильський) |
|
Символіка долі
української жінки в поезії |
Жінка-матір, що народила кріпака, жінка-покритка, жінка-вдова, багатостраждальний образ України-матері |
|
Художні засоби |
Метафора: літа
минають Епітети: образом святим Оксиморон: у нашім
раї на землі Риторичні звертання: Великомученице! Небого… Риторичний оклик: Боже мій! тощо |
Т. Г.
Шевченко «Доля» (1858)
Ідейно-художній
аналіз поезії
Історія написання |
Дорогою із заслання Т. Шевченко зупинився у Нижньому Новгороді, саме тут
поета застала звістка про те, що йому заборонено бувати в обох столицях. У
Нижньому Новгороді він написав автобіографічний цикл-триптих «Доля», «Муза»,
«Слава» (1858) |
Т. Г. Шевченко (09.03.1814 –
10.03.1861) |
|||
Період творчості |
Лірика останніх років життя |
||||
Літературний рід |
Лірика |
||||
Вид лірики |
Філософська лірика |
||||
Жанр |
Вірш медитативного характеру, написаний у формі звернення поета до
власної долі |
||||
Провідний мотив
(тема) |
Самоусвідомлення поетом своєї творчості |
|
|||
Ідея |
возвеличення долі, яка супроводжувала поета впродовж усього його життя |
||||
Головна думка |
2)
– Учися,
серденько, колись З нас будуть люде… 2) А слава – заповідь моя. |
||||
Ліричний герой |
Ліричний герой не скаржиться на долю, а усвідомлює
сувору, але благонадійну школу життя: Ми не лукавили з
тобою, Ми просто йшли; у
нас нема Зерна неправди за
собою. Це духовно чиста людина, вільна, емоційна, наділена
життєвим досвідом, небайдужа до свого майбутнього, не боїться смерті, бо її
совість «як чистий кришталь» (Г. Сковорода) |
||||
«Психологізм»
твору |
Психологічне піднесення над лихом і скорботами недавніх
літ, можливість вивести з усього пережитого зважений етичний висновок (у
зверненні до долі): Ти не лукавила зо
мною, Ти другом, братом
і сестрою Сіромі стала… |
|
|||
«Енергія» вірша |
Доля обрана поетом добровільно, і стає гідним, “нелукавим”
другом у житті: Ходімо ж, доленько
моя! Мій друже вбогий,
нелукавий!.. |
|
|||
Проблеми твору |
Роздуми поета над проблемами життя і смерті, побаченим,
прожитим, над змістом свого існування |
Немає коментарів:
Дописати коментар